Alhamdulillah perniagaan iman ialah perniagaan paling maju dunia akhirat

Friday, 4 May 2012

Pengalaman belajar agama di Pondok Pasir Tumboh, Kelantan


alhamdulillah..syukur ke hadrat Allah SWT

tuhan sekalian alam yg memberikan kita nyawa

sampai hari ni

walaupun

kita masih melakukan dosa 

tiap-tiap hari 

Namun dia tuhan yg adil

dia tahu apa yg terbaik utk kita 

dia tahu kita akan kembali padanya

dia tahu hamba-hamba NYA dpt kembali ke jalanNYA

InsyaAllah ;)


hew,, dah lama rasa xupdate blog ni
hampir 2 bulan jgk la rasanya
tp alhamdulillah harini dapat juga update

dikesempatan cuti 2 bulan 2 minggu ni
Alhamdulillah dapat juga ana lapangkn masa
menuntut ilmu agama
kerana diri yg serba tidak sempurna ni

mencari ilmu Allah yg UNLIMITED ni
ana belajar di Pondok Pasir Tumboh di negeri UMI ana di Kelantan

alhamdulillah..banyak juga ilmu "Baru" yg ana dapat temui di Pondok

ana hanya mampu kongsikan beberapa kenangan ketika ana berada di pondok :')









bakal imam muda musim ke-4 :D



pengorbanan yang sangat tinggi dan perhargaan hebat dari  Allah SWT bagi mereka yang mencari ilmu ;)









Alhamdulillah, timing yang sangat tepat ana datang/masuk ke pondok ni

kenapa??

antaranya, sultan muhammad 5 datang ke pondok pasir tumboh ini utk menunaikan solat jumaat bersama-sama pelajar pondok dan tuan guru yang dah lama berkhidmat di sini




perhati betul2 kat pinggang dia..ada pistol..bodyguard sultan mungkin






semua dalam tulisan jawi !! termasuklah iklan-iklan yg ada di kelantan..malah di kedai-kedai




beruntungnya ana buat kali ke-2 ialah,

dapat hadir secara live untuk menyaksikan ceramah Ustaz Azhar Idrus 

bukan ana seorang

malah ana bawa rakan-rakan pondok ana ;DD


bayangkan..satu kereta ni boleh bawa 15 org sekaligus ;DD



perasan tak yang kat tengah2 tu..ala-ala Ibrahim Pendek dalam filem P.Ramlee kan :DD istimewa Allah bagi kat dia


ceramah yang berlangsung di perkarangan sekolah Arab






TGH Nik Aziz pun antara Ulama2 yang tersohor di tanah melayu :)






baru pukul 9 sahaja, dianggarkan 12,000 manusia telah memenuhi kawasan yg sempit ini..baru pukul 9..belum selepas itu..subhanallah..Allah maha kuasa!!





banyak lagi event yang ada cuma tak berkesempatan untuk menyaksikan

oleh kerana ana pulang cuti ke kampung ana di pasir tumboh juga, ana terlepas belajar bersama Tuan Guru Nik Aziz yang datang ke pondok ana mengajar kitab di sana



selain tu, pondok ana juga didatangi ulama dari Negara Yaala

ana tak hadir kerana dia datang bersama jemaahnya pada ketika itu ana cuti

sangat rugi T.T

banyak kawasan yang menarik yang terdapat di Pondok ini..antaranya ialah :D


pemandangan dari tingkat paling atas masjid pondok ni..heeee..lepak sini je ptg2..sebab kat bilik panas..kat sini angin kuat :)

Mohon jangan beritahu jawatankuasa pondok..sebab tempat ni "restricted" rasanya la..sebab tu kami lepak menikmati permandangan di sini senyap senyap..hehe 







nak bergambar juga ;D



indahnya ciptaan Allah kan..Allah cipta utk apa??untuk kita hayati dan kita fikir..bagaimana Allah boleh ciptakan syurga dn neraka kelak..mestilah sgt hebat kuasaNYA ;)


kucing pun nak interframe..haha..haiwan kesayangan nabi kita la..nabi Muhammad SAW #selawat


masa yang Allah beri ada penghujungnya

begitu juga Allah ciptakan bumi ni..untuk kita guna dan "lakon"kan apa yang terbaik untuk kita persembahkan pada Allah padi hari perhitungan nanti ;)

kenangan terindah belajar di pondok..walau masa yang sangat singkat

kenduri tahlil sebelum meninggalkan pondok #amalan pelajar pondok sebelum meninggalkan pondok


solat sunat hajat


tahlil




makan makan tu penting ;D



roti canai 50 keping di belanja oleh Hamba Allah :D






bila dah habis makan, semua mengelak nak basuh talam(dulang)..haha


kenyang perut senang hati ;D



Alhamdulillah Allah bagi kenyang bukan makanan bagi kenyang :)


band pondok :DD



hari kedua tahlil, hamba Allah seorang lagi belanja KFC pulak ;DD


first time tengok fries berlambak-lambak ;D


kucing pun nak jugak..rezeki untuk dia Allah dah tulis kan?? :)


kenyang perut senang hati ;DD


ni kenyang ke bunting?? haha ;DD


okay, slamat tinggal :')


assalamualaikum kenangan..semoga kedatangan pengalaman baru dapat mengajar erti kehidupan yg baru..bekalan dunia akhirat insyaAllah :')

Sangat seronok belajar di sini..banyak kitab boleh dipelajari 


Antara senarai kitab yang dipelajari di Pondok Pasir Tumboh. Latest update jadual 2015 saya perolehi dari kawan saya yang belajar di sana



dan jika ada sesiapa berminat untuk belajar di pondok ni, jadi pelajar sepenuhnya, jadi pelajar sementara pun boleh, boleh la direct call no yang tentera di bawah..serius anda tak akan menyesal








tambahan orang luar dari negeri Kelantan yang nak melihat sendiri bagaimana suasana agama di Kelantan yang selama ini tv canang cerita buruk pasal Kelantan, boleh la pergi sendiri ye..kenyataan pena tak sama dengan kenyataan pengalaman :) sincerely, me from Melaka :)











rindu yang teramat :")







www.tips-fb.com

30 comments:

  1. Prm da x blajar cni...

    ReplyDelete
  2. x b'campur ke llaki & prempuan?

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum, sy mahu bertnya ttg mklumat pndok tersbut. boleh sy mntk emel fb kmu?

    ReplyDelete
  4. Sila lihat di sini http://www.al-bakriah.com.my/

    ReplyDelete
  5. di sini ada muslimat juga..cuma tak bercampur..sangat sukar untuk terserempak dengan muslimat..apetah lagi untuk berjumpa :)

    emel fb saya, muiz_arsenal88@yahoo.com :)

    ReplyDelete
  6. Salam alaik. belajar sekejap je sementara tunggu result spm boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam..boleh boleh..saya pun belajar sekejap je..nak merasa pengalaman belajar cara pondok ni..apa apa hal, deal dengan pengurus pondok

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Saudara, saya tak tahu baca al-quran kat sini ada tak yang boleh tolong saya. Saya nak pandai baca al-quran dan seterusnya mendalami lagi ilmu Allah yg agung ni..mcm mana saudara? Tolongla bagitahu saya saudara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tak jadi masalah tak tahu baca al quran ni..sebab ustaz yang ajar al quran ada..jangan risau..insyaAllah siapa yang nak dekat dengan Allah, Allah akan lebih dekat dengan dia :)

      Delete
  9. assalam saudara,ingin saya bertanya..kalau saya nak tinggal di pondok pasir tumboh dan cari kerja sampingan (pembantu restoran dll) yang berdekatan pondok (cth pagi belajar ,tengahari hingga petang kerja) lepas kerja kembali ke pondok untuk belajar ,supaya disamping belajar saya perlu nafkahkan ibu saya dikampung..boleh ke macam tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsalam..macam tu ke??itu saya tak pasti..ada banyak kedai yg berdekatan pondok..tapi masa saya masuk, jadual belajar agak padat..boleh runding dgn kerani pejabat bincang masalah ni

      Delete
  10. Saya berniat untuk menghafaaz alquran...

    ReplyDelete
  11. PONDOK sungai durian
    http://pondoksungaidurian.blogspot.com/2013/12/pendaftaran-pelajar-baru.html

    ReplyDelete
  12. tempoh belajar sampai habis berapa tahun?

    ReplyDelete
  13. kalau begini lah keadaan disana .. in sha allah ana nak pergi kesana selepas raya aidilfitri 2014 .. doakan ana kesana ..

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum pndok ny ad jgk ke utk muslimat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam..yup..pondok ni sedia terima pelajar muslimat..insyaAllah

      Delete
    2. Salam...ada pondok kelamin tak? Kat area pondok ni ada rumah sewa tak?

      Delete
    3. wkmsalam..saya tak arif bahagian rumah sewa n pondok kelamin..mohon bertanya terus pejabat kolej utk maklumat lanjut..maaf saya hanya pelajar sementara sahaja

      Delete
  15. Kt sni dia ajar x bahasa arab??

    ReplyDelete
    Replies
    1. belajar bahasa arab saya tak sure sbb saya pelajar sementara je..maaf..boleh terus bertanya ke pejabat pondok

      Delete
  16. salam,,, sebagai peljar tumpangan dibenarkan kah untuk membawa talifon bimbit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsalam..hp dibenarkan utk dibawa cuma yang tidak berkamera sahaja..yg berkamera tak boleh..masa saya belajar di pondok dulu macam tu la yg ditetapkan..skrg wallahu 'alam

      Delete
  17. Terima Kasih Admin,
    Sebab up-kan topik yanh dah lama saya cari,

    Ada beberapa perkara nak minta rujukan admin;

    1. Berapakah purata yuran belajar, yuran pondok, barang dapur dan belanja bulanan pelajar pondok,
    2. Saya berumur 26tahun, adakah saya masih layak untuk diterima masuk?
    3. Adakah tersedia kelas menghafaz Alquran di situ sambil kelas2 pengajian yang lain?

    Terima kasih admin,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sebab lambat reply..dah lama tak update blog ni

      1. Yuran pendaftaran rm10 seumur hidup
      Yuran asrama rm50 seumur hidup
      Yuran pengajian rm10 sebulan
      Bil air dan api bayaran mengikut tempat asrama

      Jika pelajar ingin berulang dari rumah sendiri ke pondok, hanya
      rm10 yuran pendaftaran dibayar dan tidak perlu bayar yuran
      pengajian setiap bulan.

      2. Setakat yang saya nampak, ramai je orang tua yang datang.
      Tiada had umur.

      3. Kelas menghafaz al quran saya tidak berapa pasti. Boleh direct
      call ke pejabat pondok untuk keterangan yang lebih jelas.

      Delete
  18. Asslamualaikum. Bole saya tahu jangka masa pembelajaran bagi pelajar sepenuh masa dan pelajar sementara bpe lama ya?

    terimakasih,
    faizal

    ReplyDelete
  19. Salam..berapa lama ye tempoh jika ingat tetap di sana n boleh ke kita bawa phone smasa tgl di sana

    ReplyDelete
  20. slm,tumpang tanya kalau saya mahu belajar di sini adakah saya akan bermyla dari awal atau saya akan terus diserapkan bersama pelajar yang sebaya saya.dan adakah pelajar dibenarkan utk belajar lebih masa?cthnya masa menadah kitab tu satu jam tapi pelajar ingin tambah utk satu jam lagi?terima kasih utk perhatian tuan.

    ReplyDelete