Alhamdulillah perniagaan iman ialah perniagaan paling maju dunia akhirat

Tuesday, 28 February 2012

Potong kuku mengikut sunnah



alhamdulillah,

ustaz sy selalu cakap,

setiap ilmu kita sebar sebar kan..

bekalan dunia akhirat :)


www.tips-fb.com

Saturday, 25 February 2012

Pengalaman berdakwah cara Rasulullah s.a.w.


taat perintah Allah cara Rasulullah s.a.w.






alhamdulillah allah bg juga kekuatan untuk sy mnaip blog ni kerana kesibukan test dan dn lain-lain


bagaimana allah uji hamba-hambaNya yg beriman dahulu, begitu jugalah allah akn uji hamba-hambaNYA skrg


Rasulullah s.a.w.
syg nye allah terhadap Rasulullah s.a.w. ni smpaikan allah bg 100 pahala mati syahid bg umat Muhammad yg mengamalkan satu sunnah nya secara konsisten


sgt simple dan dimple, so kita amalkan sunnah2 nabi..yg mana rasa mudah nak buat, buatlah secara konsisten


tapi ada satu usaha di mana usaha ni nabi perintahkan sahabat2 nabi yg berjaya lakukan iaitu dakwah atau usaha atas iman dan amal


bagaimana kita boleh fikir risau sepertimana nabi s.a.w. risaukan umat nyaa


risaunya nabi ni sampaikan  bila kita nak meniti titian sirat ni, kalau kita terjatuh, nabi akan capai tangan kita..kasihnya nabi tp bgamana umatnya..adakah kita kasih atau sekadar memandang ssuatu yg biasa O.o




alhamdulillah pd 18.2.2012, kami jemaah dari uitm penang dapat mengikuti satu program iaitu usaha atas iman


usaha dakwah nabi s.a.w.


usaha yg mendekatkan diri dengan allah..


bukan utk kami kami sahaja, tp tujuan kami sama seperti tujuan rasulullah s.a.w.


bagaimana hendak membawa manusia mentaati allah


bagaimana manusia boleh mengamalkn keseluruhan agama


bagaimana nak bawa manusia yg daripada x solat kepada solat


yg solat pulak, nak bawak solat berjemaah


yg solat berjemaah pulak, nak bawak g solat kat masjid/surau


semua semata - mata kerana Allah



[ tengah2 panaskan lauk, terasa insaf aku memandang bakal tempat tidurku nanti :(  ]

alhamdulillah pd jemaah kali ini sy diberi tugas menjaga makan minum jemaah

sedapppp diorg kata, bukan sy masak pun..ada pakcik ni yg masak

pakcik ni cakap : Bukan pakcik masak sedap, tp Allah bagi sedap :D

terbaiikkkkklaah

see,bila faham agama dah mngalir dalam diri :)



baru lepas makan pun sempat cerita kisah2 sahabat..cerita ttg agama..daripada Syeikh ustaz Ammar Jasni


dan ini adalah cara cara nak bersugi (model)

tuan yg mulia, Hadzrat Huzaifah


alhamdulillakita amalkn sunnah pemakaian seluar cara nabi iaitu paras tengah betis :)

budak belah kanan tu kata muka aku cm budak part 4 part 5 *tua sangat agaknya muka aku ni -.-''

apa-apa pun rupa dn jasad ni milik allah..bila bila masa je allah boleh ambil balik..

aku pinjam je


Hadzrat Huzaifah : Rasulullah pernah kata : 

"Org yg bijak ialah org yg banyak mengingati mati"

masyaallah, bila dalam diri hati dn sanubari ini agama, dunia nampak mcm mainan sementara je


Syeikh Ammar Jasni : " Kematian Adalah Suatu Kepastian"

bila lah kita akan bertemu raja segala raja kita ye :'(


gaya desperate takut mati..jangan contohi..


bergambar di tepian kubur bukan satu seni akan ttapi sbg peringatan kepada diri dn rohani kami dn pembaca sekalian :)


bergambar di tepian kubur bukan satu seni akan ttapi sbg peringatan kepada diri dn rohani kami dn pembaca sekalian :)


Mesyuarat adalah penting bagi memastikan jemaah kami dapat menyempurnakan kesempurnaan dakwah berjalan

dan sebab itu jugalah rasulullah s.a.w. selalu bermesyuarat dgn sahabat sahabat bg memastikan agama dapat tersebar luas seluruh dunia

dan apa yg rasulullah mahu untuk umat ini, begitu jugalah apa yg kami hendak

dan apa yg rasulullah mahu umat ini hindarkan, begitu jugalah apa yg kami hendak kan umat ini hindarkan





pergi pintu ke pintu,

rumah ke rumah,

ada satu riwayat mengatakan : jika tapak rasulullah s.a.w. di cat kan dgn warna merah, maka akan berwarna merah lah seluruh jalan di seluruh rumah di kota mekah

ituah usaha atau kesempurnaan agama yg telah dilakukan oleh baginda s.a.w. kerana kasihkan umat-umatnya :')



masjid kg Mengkuang tempat persinggahan kami


biasalah bila sy dah dapat tugas utk di dapur, kenalah biasa biasa kan dengan benda alah ni

teringat dulu-dulu, tanak nasi..lupa yg beras belum basuh..#tak tahu pun kena basuh

haishhhh, kpd pembaca..balik rumah tolong ibu ayah..ikram mereka



antara makanan yg boleh menguatkan minda dn daya hafalan


harga gula bersubsidi??

ikhlas ke x subsidikan gula ni?? :DD

saja jahh



istirehat sebentar


bayan pendek diberikan bukan sekadar nasihat menasihati akan tetapi mengingatkan terus secara tidak langsung kepada pembayan kerana bila kita bercakap, yg paling dekat dengan mulut kita ialah telinga dan hati kita..jadi insyaallah secara izin allah, kita akan lebih terkesan dan buat sesuatu amalan dengan segera terlebih dahulu daripada yg pendengar :)


masyaallah bila sunnah diamalkan..talam tu kalau boleh nak jilat..

sepertimana sahabat bertanyakan : di mana bahagian makan nabi..sahabat terkejut kerana tiada kesan lebihan makanan langsung pada bahagian nabi..seperti sedia kala..

insyaallah kita amal amalkn dn hidup kn sunnah nabi dalam kehidupan seharian kita


semua talam sama je..lapar sangat ke hape??

haha..sunnah sunnah insyaallah



jilat jangan x jilat

jangan tinggalkan sikit pun

insyaallah2



antara sifat sifat rasulullah s.a.w.

pemalu 

joe (bukan nama sebenar)





nampak macam ada beberapa jenis lauk je kan

tapi apa apa pun

Allah bagi sedap bukan makanan bagi sedap





study jangan x study

final nak dekat dah

ilmu dunia pun allah akan soal kat akhirat nanti

:)



Ustaz Aiman dari UiTM penang sedang beri penerangan


Bayan Hadzrat Huzaifah r.a.



Aku respect, salute tuan Arif

dia boleh ajak aku jumpa mamat mamat motor ni..then cerita cerita pasal agama, iman

fuhhh =.=''

tapi dia mmg bagusla..cara dia cerita menarik perhatian budak2 nk dengar laa

berbanding ceramah2 ustaz..aku pun tido gak -.-

semoga Allah beri kefahaman agama dan keberanian dalam menyampaikan dakwah cara rasulullah s.a.w.



semoga kta yang masih hidup ni, tidak akan rasa menyesal dan rugi di akhirat kelak kerana kita lebih banyak gunakan masa untuk dunia semata mata dn alpa bahwa akhirat sedang mnunggu kita untuk disoal dn ditimbang amalan kita :)

insyaallah :)




www.tips-fb.com